Fra Kyst til Kyst

(New Orleans, St. Louis Cathedral)

5 uger. Det er, hvad det tog os (eller rettere sagt Thilde) at køre fra kyst til kyst. Jep, MyQueen er nettop trillet ind på Miamis palmefyldte gader. Men inden vi nåede her til fra Houston, havde vi en række ret skønne stop i staterne Louisiana, Mississippi, Alabama og Florida.

De første byer var Lafayette og Baton Rouge i Louisiana. Allerede her kan man virkelig se, hvordan det franske begynder at spille ind på arkitekturen – nu var vi for alvor på vej mod længe ventede New Orleans! I Lafayette besøgte vi et museum i stil med Den Gamle By i Århus, hvorefter vi tog til Baton Rouge.   (Acadians Village Lafayette)

Baton Rouge bød bl.a. på USA’s højeste kongres, aftensmad på Hooters (nej, de har ikke rulleskøjter på – vi var skuffede) og lækker kaffe i deres store universitetsområde.    (Louisiana State Capitol) (Haps!)

Og så var det tid til New Orleans!! Vi havde lejet os ind på et værelse ved en privat, da dette både var noget billigere og en mulighed for lidt insider viden. Og altså byen er jo fantastisk. Husene er så fine i træ i sarte farver, fyldt med krummelurer og lækre detaljer. Helt anderledes end alle de amerikanske byer vi har været i. Her er der massere af europæisk hygge!

Bydelen French Quarter er den gamle bydel og her det hele sker; Jazzen, maden og kunsten.  (French Quarter by Night – hver nat!)

Den første dag i New Orleans spiste vi på The Maison med en ven fra Randers – her var både lækker musik og god lokal mad. Restauranten ligger på Frenchmen Street. Det strømmer det ud med jazz og blues fra alle åbne døre nærmest hele dagen og natten lang på denne gade.

I løbet af vores tid i New Orleans fik vi bl.a. også kørt tur i “muldyrsvogn”, sejlet med jazz hjuldamper på Mississippi River, gået tur i en kæmpe City Park, kort set New Orleans berømte kirkegårde (her er folk jo begravet over jorden) og drukket kaffe og spist Franske butterdejskager med voldsomt meget flormelis på den berømte Café Du Monde.(En af de kun to hjuldampere i USA)(Kirkegård)   (Café Du Monde)

Efter nogle dage blev vi jo desværre nød til at forlade New Orleans. Vi drog afsted mod den mexicanske golf og strandene Golf Port efterfulgt af Gulf Shores. Virkelig lækre strande, hvor noget af det efterhånden sidste solbadning blev indtaget. Efter et par stranddage tog vi til Crystal River, hvor vi snorklede med søkøer. De virker noget større når du ligger og plasker rundt ovenover én, end de gør bag glas i Randers Regnskov.  (Kæmpe mor søko)  (Aften picnic efter søkosvømning)

Nu er vi så her midt i Miami Downtown på 46’ende etage, hvor vi bor ved en bekendt hjemmefra den næste lille uges tid. Ha’ det godt så længe, det er jeg i hvert fald rimelig sikker på, at vi kommer til 👌(Tapas på billigt motel; det er roadtrip livet)